Lektire za srednjoskolce.....moji radovi

sve sto vam treba za lektire, moji radovi....

08.11.2009.

BOZANSTVENA KOMEDIJA "PAKAO" - DANTE ALIGIERI

VRSTA DJELA: ep

MJESTO RADNJE: pakao
VRIJEME RADNJE: 14. st.

TEMA:

Tema djela je Danteova vizija trodnevnog putovanja kroz zagrobni život, tj. kroz pakao, čistilište i raj.

BILJESKA O PISCU:


Dante Aligieri rodjen je 1265. u Firenzi, a umro je izmedju 13. i 14. rujna 1321. godine u Ravenni od malaricne groznice.
Bio je politicar, filozof, tvorac knjizevnoga talijanskog jezika i, prije svega, pjesnik. Zbog politicke opredjeljenosti bio je prognan iz rodnog grada. U progonstvu provodi 20 godina.
Bio je zaljubljen u Firentirku Beatrice Portinari, koju je prvi put vidio kao 9-godisnjak i nakon desetak se godina ponovo zaljubio u nju. Beatrice 1290. umire, a tjelesna ljubav prema njoj postaje duhovnom u njegovom najpoznatijem djelu "Bozanstvena komedija".
Dante se 1295. ozenio Gemmom Donati, s kojom je imao 4. djece.
Od 1318. Zivi u Ravenni.
Pisao je na talijanskom i latinskom jeziku.
Djela: na latinskom jeziku: "Gozba" (nedovrsena knjiga filozofskih rasprava) i "O monarhiji" (politicki traktat); te na talijanskom jeziku: "Novi zivot" (zbirka pjesama) i "Bozanstvena komedija" (pisana je od 1307. do 1321.)

SPECIFICNOST VRSTE KOME DJELO PRIPADA:

Bozanstvena komedija je najveca epska poema italijanske literature.
Bozanstvena komedija moze jednostavno biti opisana kao alegorija. Svaki spjev sadrzi mnogo alternativnih znacenja. Djelo se intrepretira kao alegorija, jer ima dva sloja. Sam Dante kaze da pjesnickom alegorijom pokusava da objasni sta znaci "gospa filozofija".
Bozanstvena komedija je i komedija jer se prema srednjovjekovnoj poetici tako nazivalo pripovjedacko djelo u stihu napisana jednostavnim, svima razumljivim izrazom koje zapocinje tuzno, a zavrsava sretno.
Djelo je pisano firentinskim narjecjem koje postaje temeljom talijanskog knjizevnog jezika.

KARAKTERISTIKE LIKOVA:

DANTE: autor i protagonist u Bozanstvenoj komediji. U pocetku pakla zali grijesnike ali kasnije shvaca da su to zasluzili i da su dobili boziju pravdu. Putuje kroz pakao i susrece duse grijesnika. Njegova putovanja pocinju 1300 godine na neodredjenom mjestu nase zemlje, gdje se nalazi u tamnoj sumi. Putovanje nastavlja kroz golem lijevak u podzemlju gdje se spusta kroz 9 krugova Pakla. Dante je u samom djelu alegorija za covjecanstvo. On putuje paklom kao covjek koji mora shvatiti stvarnu prirodu grijeha. Kako je ovo njego prvi kontakt sa onima koji su opravdano u Paklu prokleti i kaznjeni, lako je zaveden u suosjecanje za te duse na pocetku. Kako Dante nastavlja putovanje, naucit ce prirodu grijeha i zlih dusa i njegovo ponasanje prema njima ce se promijeniti.
Tako u 5. pjevanju, gdje Dante dolazi do 2. kruga gdje su bludnici, preljubnici, susrece Francescu i Paola. To dvoje ljubavnika se vole i u Paklu i nakon sto Francisca isprica Danteu njihovu tragicnu pricu, Dante izrazava suosjecanje prema njima. Francisca prepoznaje njegovo suosjecanje i svojom pricom toliko rastuzi Paola da se Dante na kraju onesvijestio samo gledajuci Paola.
Tu je simbolizirana velicina Danteovog neuspjeha da prepozna i prezire grijeh, no kasnije ga knez Ugolini nije uspio navesti na suosjecanje.

VERGILIJE: Rimski pjesnik. On boravi u prvom krugu Pakla, Lambu. Tamo susrece Dantea i prikazuje mu se u obliku sjene. Postaje mu vodja kroz Pakao i Cistiliste. U paklu simbolizira razum i ljudsku mudrost. Ima ulogu da nauci Dantea prirodi grijeha, te kako da prepozna i prezire grijeh. Poslala mu ga je Beatrice, Danteova nesudjena ljubav. Vergilije je osudjen na Lambu posto se rodio prije Isusovog rodjenja.

OSNOVNI PROBLEM KOJI JE PRISUTAN U DJELU:

U Bozanstvenoj komediji kao i u prvoj knjizi iz evropske knjizevnosti umjetnicki je ispisano vjecno i univerzalno pitanje opstajanja izmedju Neba i Zemlje, samostalnim vidjenjem, snagom nenadmasne pjesnicke maste i prorocke ekstaze.
Osnovni problem Bozanstvene komedije je taj da se svaki covjek u jednom trenutku treba zapitati koliko duboko je u toj sumi grijeha, u koju svako zaluta svjesno ili nesvjesno. Ovaj prolazak kroz paklene krugove i sagledanje najmracnijih slika je toliko upecatljiv i realistican da se ne moze izbjeci vlastito preispitivanje. Nasavsi se u tami, covjek se zapita o svojoj proslosti i buducnosti, ali i o postojecem svijetu uopste.
Ovo djelo ne pripada ni jednoj generaciji. To je ispovijest covjeka koja je istovremeno i opste ljudska, cime se uzdizu na plan univerzalnosti. Bozanstvena komedija predstavlja stalnu ljudsku potrebu za srecom, mirom i prosvjetljenjem.

KRATAK SADRZAJ:

Dante se na polovici života nađe u šumi. Dugo luta šumom i izađe iz nje, te dođe do nekog brijega. Krene prema vrhu, ali mu put zapriječe gepard, lav i vučica. On krene natrag, ali dođe Vergilije i povede ga za sobom. Vergilije mu objasni da ga je poslala Beatrice, lik iz Danteovog romana ''Vita nuova'' (''Novi život''). Vergilije vodi Dantea kroz Pakao i Čistilište u Raj.
Pakao je Dante opisao kao devet krugova. U svakom krugu nalaze se duše grješnika, a raspoređeni su po težini grijeha - što su grijesi teži, to su krugovi niži i uži.

U prvom se krugu - Limbu nalaze duše nekrštenih. Njihove se duše ne muče i jedina im je muka neispunjiva želja da vide Boga. Tu se nalaze djeca i antičke ličnosti koje su se rodile prije stvaranja kršćanstva; Homer, Ovidije, Vergilije...

U drugom se krugu nalaze duše ljubavnika, kojima vitla paklena oluja. Čuva ga Minos, a on ujedno i razvrstava teže grješnike. U ovom krugu Dante razgovara s Francescom i Paolom, ljubavnicima iz Ravenne.

U trećem se krugu muče duše proždrljivaca. Njihove su muke da ih, polijegale po blatu, šiba kiša i snijeg dok ih Kerber, mitski čuvar Hada, rasčetvoruje.

U četvrtom su krugu duše rasipnika i škrtaca. Oni prsima guraju teške terete, a čuva ih Pluton.

Peti je krug krug duša srditih i žestokih, koji su zagnjureni pri vrhu, a lijeni se dave pri dnu. Čuva ih Flegija.

Šesti je krug krivovjeraca koji su zakopani u vatrenim grobovima. Ovdje Dante priča s Farinatom i Cavalcantijem.

Sedmi je krug podijeljen na tri pojasa. U prvom se pojasu nalaze nasilnici na bližnjega, a čuvaju ih kentauri, koji ih, dok su uronjeni u Flagetont, rijeku od vruće krvi, gađaju strelicama. U drugom se pojasu nalaze samoubojice, koji su pretvoreni u otrovno granje, te rasipnike, koji gonjeni Harpijama trče kroz šume samoubojica. U trećem se krugu na užarenom pijesku nalaze nasilnici protiv Boga, leže nepokretni nauzak, protiv prirode, moraju trčati i protiv rada, moraju sjediti. Ovdje Dante sreće Brunetta Latinija, protivnika prirode, njegovog učitelja i uglednog književnika, te mu on proriče da će biti prognan iz Firence.

Metabolge ili zle jaruge, kako se još zove osmi krug pakla, sadržavaju deset rovova. U prvom su rovu zavodnici žena (njih bičuju đavoli), u drugom laskavci (zaronjeni u ljudsku nečist. U trećem su rovu simonisti - ljudi koji su prodavali ili kupovali crkvene časti, naglavce zabodeni u šuplju stijenu. Tamo Dante sreće Papu Nikolu III. U četvrtom se krugu nalaze vračevi i lažni proroci, koji hodaju unatrag, glave okrenute naopaku. U petom su krugu podmitljivci i varalice, zagnjureni u vrelu smolu, a čuvaju ih vrazi. U šestom su krugu licemjeri, prisiljeni da hodaju pod debelim pozlaćenim kabanicama. U sedmom su rovu lupeži koji trče progonjeni od otrovnih zmija. U osmom su krugu himbeni savjetnici, a među njima Dante sreće Odiseja, koji mu opisuje svoje zadnje putovanje. U devetom su rovu sijači nesloge, koje vrag ranjava mačem, a u desetom su rovu krivotvoritelji, kažnjeni strašnim bolestima.

U deveti krug Dantea i Vergilija prenese div Antej. Taj je krug podijeljen na četiri zone: Kain - zona izdajica rođaka, Antenori - zona izdajica domovine ili stranke, Tolomeja - zona izdajica gostiju, Guidecca - zona izdajica svojih dobročinitelja. U središtu Kocita, ujedno i središtu zemlje, nalazi se gorostasni Lucifer, koji je do pola zaronjen u led. Ima tri glave, a ispod svake po par ogromnih krila kojima stvara hladan vjetar. U ustima su mu Juda, Brut i Kasije.

Vergilije se s Danteom uspinje uz Luciferove noge do južnog pola i stiže do južnog pola, gdje se po Danteovoj viziji nalazi čistilište u obliku brda.

NAJLJEPSI DIO:


3. pjevanje
Dante i Vergilije udju u predvorje pakla gdje Dante spazi iznad vrata natpis:
                             "Kroz nas se ide u grad sviju muka,
                              kroz nas se ide gdje se vjecno place,
                              kroz nas se ide do propala puka.

                              Pravda nam tvorca visnjega potace;
                              bozanska svemoc, mudrost, sve sto znade,
                              i prva ljubav graditi nas zace.
    
                              Sto god stvorenja prije nas imade,
                              vjecno je, pa smo i mi svjecna vijeka;
                              tko udje nek se kani svake nade."


Tu Dante cuje vriskove boli dusa koje ne pripadaju niti paklu niti raju. Danteu su te duse nebitne te iako ih prepoznaje ne imenuje ih. Tu zavrava svaciji grijesni zivot, odatle nema povratka, kad se dodje do tih vrata i spoznaju grijesi tad nema kajanja. Tko udje tu vjecno i ostaje i nema nikakve nade, vec su kaznjeni mukom i placem.

DOJAM O DJELU:

Djelo je tajanstveno i mistično. U njemu se vide tragovi prethodnika i ljudi
ondašnjeg vremena. Vrlo je naporno za čitanje, jer zahtjeva iznimnu koncentraciju i visok nivo opće kulture. Usprkos svemu tome nisam siguran da bi ovo djelo mogao proglasiti interesantnim. Sama ideja prolaska kroz čovjeku nedostupna mjesta je vrlo uzbudljiva, ali kompliciran stil je ipak učinio svoje i učinio ovo djelo nedostupno većini čitatelja.
 

Lektire za srednjoskolce.....moji radovi
<< 11/2009 >>
nedponutosricetpetsub
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930

MOJI LINKOVI

MOJI FAVORITI

BROJAČ POSJETA
137781

Powered by Blogger.ba